اساسنامه انجمن، partovi naser

دانشجویان DBA

اطلاعات سایت
مقاله: 522
اعضای حقیقی - پیوسته: 2918
اعضای حقیقی - وابسته: 2906
اعضای حقوقی - دانشگاه‌ها: 51
اعضای حقوقی - موسسات: 229
اعضای حقوقی - شرکت ها: 85
اعضای دانشجویی: 8750

اساسنامه انجمن، partovi naser

« اساسنامه انجمن حسابداري ايران »

(دکتر ناصر پرتوی-partovi naser-naser partovi)

فصل اول – كليات و اهداف

ماده 1 : به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علم و توسعه كمي و كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه هاي مربوط به انجمن حسابداري ايران كه از اين پس در اين اساسنامه انجمن ناميده مي شود، تشكيل مي گردد

ماده 2 :‌انجمن موسسه اي غير انتفاعي است و در زمینه هاي علمي و پژوهشي و فني فعاليت مي كند و از تاريخ ثبت داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيات مديره آن نماينده قانوني انجمن مي باشد

ماده 3 : مركز انجمن در شهر تهران به نشاني ونک - خیابان ملاصدرا - خیابان خوارزمی - کوچه میلاد -پلاک 7 غربی می باشد و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمن هاي علمي مي تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود

تبصره :‌ هيات مديره مي تواند درصورت لزوم نسبت به تغيير نشاني مركز اصل انجمن اقدام كند به شرط آنكه در روزنامه رسمي و كثير الانتشار اعلام شود و كتباً به اطلاع كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي برسد

ماده 4 : انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران مي باشد

فصل دوم – وظايف و فعاليت ها‌

ماده 5 : به منظور نيل به هدفهاي مذكور در ماده (1) اين اساسنامه انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد

بند 1-5 : انجام تحقيقات علمي و فرهنگي در سطح ملي و بين المللي بين محققان و متخصصاني كه به گونه اي با علم حسابداري سروكار دارند

بند 2-5 : همكاري با نهادهاي اجرايي ، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري طرح ها و برنامه هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن

بند 3-5 : ترغيب و تشويق پژوهشگران و تحليل از محققان و استادان ممتاز

بند 4-5 : ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي

بند 5-5 : تشكيل گردهمايي هاي علمي در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي

بند 6-5 : نشر كتب و نشريات علمي

بند 7-5 : برگزاري دوره آموزشي DBA

 

فصل سوم –انواع و شرايط عضويت

ماده 6

بند 1-6 :عضويت پيوسته موسسان انجمن و كليه افرادي كه حداقل درجه كارشناسي ارشد در رشته حسابداري يا مالي و رشته هاي وابسته باشند مي توانند به عضويت پيوسته انجمن در آيند

بند 2-6 :عضويت وابسته افرادي كه داراي شرايط زير هستند مي توانند به عضويت وابسته انجمن در آيند. كساني كه داراي درجه كارشناسي هستند و مدت 5 سال به نحوي در يكي از رشته هاي مذكور در بند 6-1 شاغل باشند

بند 3-6 : عضويت دانشجويي كليه دانشجوياني كه دررشته هاي حسابداري به تحصيل اشتغال دارند

بند 4-6 : عضويت افتخاري شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينه هاي حسابداري يا مالي حائز اهميت خاص باشد يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاي موثر و ارزنده اي نموده باشند

بند 5-6 :اعضاي حقوقي سازمانهايي كه در زمينه هاي علمي و پژوهشي مربوط فعاليت دارند مي توانند به عضويت انجمن درآيند

تبصره 1 : افرادي كه داراي درجه كارشناسي در يكي از رشته هاي مذكور در بند 6-1 مي باشند با تصويب هيات مديره مي توانند به عضويت پيوسته انجمن در آيند

تبصره 2 :‌ اعضاي افتخاري انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند

ماده 8 : عضويت در يكي از موارد زير خاتمه مي يابد :

بند 1-8 :استعفاي كتبي

بند 2-8 : عدم پرداخت حق عضويت سالانه

تبصره : تائيد خاتمه عضويت با هيات مديره است

فصل چهارم :‌اركان انجمن

ماده 9 : اركان اصلي عبارتند از : الف – مجمع عمومي ب- هيات مديره (شوراي اجرائي) ج- بازرسي يا ( بازرسان )

الف- مجمع عمومي

ماده 10: مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق العاده تشكيل مي شود

بند 1-10: مجمع عمومي عادي سالي يكبار تشكيل مي شود و با حضور يا راي كتبي نصف به علاوه يك كل اعضاي انجمن رسميت مي يابد و تصميمات اكثريت آراء معتبر است

بند 2-10 : در صورتيكه در دعوت نخست مجمع عمومي رسميت نيافت ، جلسه دوم به فاصله حداقل بيست روز بعد تشكيل مي شود و با هر تعداد حاضر جلسه رسميت خواهد يافت

بند 3-10 : مجمع عمومي فوق العاده در موارد ضروري يا دعوت هيات يا بازرس ( بازرسان) و يا با تقاضاي كتبي يك سوم تشكيل مي شود

تبصره 1 : دعوت براي تشكيل مجامع عمومي بصورت كتبي است يا آگهي در روزنامه كثيرالانتشار است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاي پيوسته برسد

تبصره 2 : يك سوم اعضاي پيوسته مي توانند مستقيماً اقدام به دعوت مجمع عمومي فوق العاده نمايند مشروط براينكه هيات مديره و نيز بازرس انجمن به تقاضا ايشان پاسخ منفي داده باشد و در چنين حالتي ايشان در آگهي دعوت به عدم اجابت درخواست خود ، توسط هيات مديره و بازرس تصريح نمايد.

تبصره 3 :‌ در صورت تحقق تبصره فوق ، دستور جلسه عمومي منحصراً موضوعي خواهد بود كه در تقاضانامه ذكر شده است و هيات رئيسه مجمع از ميان اعضا انتخاب خواهد شد

ماده 11 : وظايف مجامع عمومي عادي و فوق العاده

بند 1-11 : انتخاب اعضاي هيات مديره و بازرس يا بازرسان

بند 2-11 : تصويب خط مشي انجمن

بند 3-11 : بررسي و تصويب پيشنهادات هيات مديره و بازرس يا بازرسان

بند 4-11 : تعيين ميزان حق عضويت و تصويب ترازنامه و بودجه انجمن

بند 5-11 : تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه

بند 6-11 : عزل هيات مديره ( شوراي اجرايي) و بازرس يا بازرسان

بند 7-11: تصويب انحلال انجمن

بند 8-11 : بررسي و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينه هاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن

تبصره 1 : مجامع عمومي توسط هيات رئيسه اي مركب از يك رئيس ، يك منشي و دو ناظر اداره مي شوند

تبصره 2 :‌ اعضاي هيات رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب مي شود

تبصره 3 :‌ اعضاي هيات رئيسه از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هيات مديره و بازرس كانديدكرده اند

تبصره 4 :‌ مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميمگيري در بندهاي 11-5 و11-6و11-7 تشكيل مي شود

ب – هيات مديره

ماده 12- هيات مديره انجمن مركب از 5 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل مي باشد كه هر 2 سال يكبار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب مي شوند

بند 1-12 : حداکثر دو نفر از اعضاء هیات مدیره می توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیات مدیره اصلی انتخاب شوند .

بند 2-12 : عضويت در هيات مديره افتخاري است

بند 3-12 : هيات مديره حداكثر يك تا دو ماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با راي كتبي نسبت به تفكيك وظايف خود اقدام مي نمايد

بند 4-12 : كليه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضاي رئيس هيات مديره و يك نفر از اعضاي اصلي هيات مديره همراه با مهر انجمن و نامه هاي رسمي با امضاي رئيس هيات مديره يا يك نفر اعضاي اصلي هيات مديره كه تفويض اختيار شده باشد

بند 5-12 : هيات مديره موظف است بر حسب نياز هر يك ماه يكبار تشكيل جلسه دهد فاصله بين ارسال دعوتنامه يا تلفن با تاريخ تشكيل جلسه هيات مديره حداقل سه روز است

بند 6-12 : جلسات هيات مديره با حضور اكثريت اعضا رسميت مي بايد و تصميمات متخذه يا اكثريت آراي موافق معتبر است

بند 7-12 : كليه مصوبات هيات مديره ثبت و پس از امضاي اعضا در دفتر صورتجلسات هيات مديره نگهداري مي شود

بند 8-12 : شركت اعضاي هيات مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيات مديره تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متفاوت در حكم استعفاي عضو غايب خواهد بود

بند 9-12 : در صورت استعفاء ، بركناري يا فوت هر يك از اعضاي هيات مديره عضو علي البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد

بند 10-12 : شركت بازرس يا ( بازرسان) در جلسات هيات مديره بدون داشتن حق راي مجاز است

بند 11-12 : هيات مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان تصدي خودنسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون انجمن هاي علمي ارسال نمايد

تبصره : هيات مديره پيشين تا تاييد هيات مديره جديد از سوي كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت

ماده 13 :‌ هيات مديره نماينده قانوني انجمن مي باشد و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است :

بند 1-13 : اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي

بند 2-13: تشكيل گروه هاي علمي انجمن تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها

بند 3-13 : هيات مديره مي تواند هر اقدام و معامله اي را كه ضروري بداند در مورد نقل و انتقال اموال غير منقول تبديل به احسن يا ترهين و فك رهن و استقراض به استثناي واگذاري قطعي اموال غير منقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است انجام دهد

بند 4-13 : جز دربارة موضوعاتي كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام دربارة آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومي است ، هيات مديره كليه اختيارات لازم براي اداره امور را مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجمن دارا مي باشد

بند 5-13 : تهيه گزارش سالانه و تصميم تراز مالي و صورتحساب در آمد و هزينه هاي انجمن براي تصويب در مجمع عمومي و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر

بند 6-13 : اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي يا حقوقي درتمام مراجع دادرسي با حق تعيين وكيلي و حق توكيل غير

بند 7-13 :انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع علمي داخلي و خارجي

بند 8-13 :اجراي طرح ها و برنامه هاي علمي در چهارچوب وظايف انجمن

بند 9-13 : جلب هدايا و كمكهاي مالي

بند 10-13 :اهداي بورسهاي تحقيقاتي و آموزشي

بند 11-13 : اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمي و داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور

بند 12-13 : ارسال گزارش هاي لازم به كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي

بند 13-13 : هيات مديره مي تواند هر اقدام و معامله اي را كه ضروري بداند در مورد نقل وانتقال اموال غير منقول و تبديل به احسن يا ترمين و فك رهن و استقراض به استثناي واگذاري قطعي اموال غير معقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است ، انجام دهد

ج – بازرس يا بازرسان

ماده 14 : مجمع عمومي يك نفر را به عنوان بازرس اصلي و يك نفر را به عنوان علي البدل براي مدت 2 سال انتخاب مي نمايد

تبصره : انتخاب مجدد بازرس يا بازرسان بلامانع است

ماده 15 : وظايف بازرس يا يا بازرسان به شرح زير است :

بند 1-15 : بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي

بند 2-15 : بررسي گزارش سالانه هيات مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي

بند 3-15 : گزارش هر گونه تخلف هيات مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي

تبصره : كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غير مالي در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوي هيات مديره براي بررسي در دسترس بازرس يا بازرسان قرار گيرد

فصل پنجم :گروههاي علمي انجمن

ماده 16 : انجمن مي تواند گروه ها وكميته هاي زير را تشكيل دهد كه بر اساس شرح وظايفي كه از سوي هيات مديره تعيين مي شود به فعاليت مي پردازند گروههاي تخصصي كميته آموزش و پژوهش كميته انتشارات كميته آمار و اطلاعات كميته پذيرش و روابط عمومي كميته گردهمايي هاي علمي

بند 1-16 : تهيه و تصويب آيين نامه تشكيل گروهها و كميته ها با انجمن است

فصل ششم : بودجه و مواد متفرقه

ماده 17 – منابع مالي انجمن عبارتند از :

بند 1-17 : حق عضويت اعضا

بند 2-17 :درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاوره اي

بند 3-17 : دريافت هدايا و كمكها

بند 4-17 : كليه عوايد و در آمدهاي انجمن صرف اهداف موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد

ماده 18 – درآمدها و هزينه هاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي ارسال مي شود

ماده 19 – كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانكهاي كشور نگهداري مي شود

ماده 20 – هيچيك از مؤسسين يا صاحبان سرمايه حق برداشت ياتخصيص هيچگونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته وخود و وابستگان درجه يك آنها نمي توانندمبادرت به انجام معاملات يا موسسه نمايند . بعد از انحلال دارايي انجمن يا به تشخيص وزارت امور اقتصادي و دارايي به يكي از وزارتخانه ها يا موسسات و يا نهادهاي انقلاب اسلامي واگذار مي گردد

ماده 21 – كليه مدارك و پرونده هاي مالي و غير مالي مرتبط با فعاليتهاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن نگهداري مي شود و در مواقع مراجعة مرجع نظارت با ساير مراجع صلاحيتدار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت

ماده 22- هر گونه تغيير در مفاد اساسنامه پس از تصويب كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي معتبر است

ماده 23- انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروه ها و احزاب سياسي را ندارند

ماده 24- در صورت تصويب انحلال انجمن توسط مجمع عمومي،‌ همان مجمع هيات تصفيه اي را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدكرد. هيات تصفيه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهي كليه دارائيهاي منقول و غير منقول انجمن را با نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالي به يكي از موسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند

ماده 25- اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل ، 25 ماده ، 56 زير ماده(بند ) و 15 تبصره درجلسه مورخ مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد

 

محل امضاي هيات مؤسس

دكتر علي ثقفي

دكتر محمدرضا طاهري

دكتر علي جهانخاني

دكتر حسنعلي سينائي

دكتر محمد علي آقائي

محمدرضا فاطمي احمد عزيزي

جعفر باباجاني

حميد خالقي مقدم

دكتر علي نيك خواه آزاد